-
Câinele, Remata, boNboana, Godinul, Creatziea sau Bruasca? Mașinile noastre au nume și personalitate!
05.06.2014 Beetle, Bus, Karmann Ghia, Our cars, Typ 3
-
Românii au o relaţie specială cu maşina lor pe care o privesc ca pe o extensie a propriei persoane, un apropiat de care preferă să aibă grijă personal, căruia, atunci când parcurg distanţe mai lungi, ajung să îi împărtăşească cele mai ascunse gânduri. Ca atare, maşina primeşte un nume – că doar nu se face să stai de vorbă cu o bucată de fier&plastic :))
Credeţi că glumesc? Ei bine, de data asta nu. Vorbele de mai sus sunt rezultatul unui studiu cât se poate de serios realizat de shop-ul online AutoHut.ro pe un eşantion de 551 de respondenţi.
Persoanele care îşi alintă maşina au primit denumirea de “groomeri” şi ar fi, potrivit studiului, în majoritate, barbaţi. Numele maşinii este inspirat de performanţele, forma şi dimensiunea caroseriei (aproximativ 20%), de experienţele personale trăite „împreună cu maşina” (17,4%) sau traduc prin numele de alint sentimente sau stări emoţionale pe care le asociază cu maşina (15%). Şi culoarea maşinii este o sursă de inspiraţie pentru 13,3% dintre persoanele intervievate, iar 12% au ales ceva care reflectă numele sau caracteristicile mărcii. 10,3% dintre respondenţi recunosc că nu au ales ei porecla maşinii, dar o utilizează, după ce “botezul” a fost făcut de prieteni sau de un membru al familiei. Indiferent de sursa de inspiraţie, numele de alint este exprimat printr-un diminutiv în mai mult de 80% dintre cazuri. Studiul este complex şi am mai scris despre el aici.
Să trecem însă la teorie aplicată. Motiv sa ne mai lăudam încă odată cu fiarele din dotare și să vă spunem de unde vin numele mașinilor noastre 😀
Broasca
VW Beetle 1200 din 1976 de culoare albastră cu interior de culoare gri retapiţat de nea Puiu şi portbagaj custom made. Cum avem de-a face cu un Sparkafer, modelul standard fără dotări suplimentare, Victor s-a mulţumit să îi păstreze şi numele la fel de auster. Scurt şi la obiect!
Godinul
VW Beetle 1200 din 1960 de culoare argintiu cu interior original gri și faltdach alb. Când a cumparat mașina, Mircea s-a bucurat că este produsă în același an și lună în care s-a născut el. Numele vine de la culoarea mașinii un gri-argintiu asemănător vechilor sobe de fontă inventate de industriașul francez Jean-Baptiste André Godin.
boNboana
VW Beetle 1300 din 1968 de culoare mint green& cream white cu interior custom verde cu alb. Accesorii: parasolar verde & portbagaj. Culoarea verde mentă şi personalitatea îndărătnică sunt cele care l-au făcut pe Pac să îi zică boNboana, iar atunci când făcea figuri chiar “boNboana deMenta”
PemPem
VW Type 3 1500 Notchback fabricat în 1964 de culoare fontana grey&jupiter grey cu interior alb. O maşină cu totul specială, construită pe comandă, pentru primul proprietar care avea un handicap locomotor, cu volanul pe partea dreaptă şi comenzi duble . Când a intrat în Pac’s parking a primit numele după numărul de înmatriculare, care a fost păstrat.
Patkany/Shobolanul
VW Karmann Ghia, model 1200, fabricat în 1960 cu motor 1.6 boxer. Exteriorul este ratlook “bare metal” iar interiorul a fost făcut custom cu scaune negre şi bord din fibră de sticlă, o replică făcută de Mircea. Dacă vecinii unguri i-au spus Patkany atunci când au scris despre el în revista VW Depo, noi îi spunem simplu Shobolanul!
the_box/Cutia
VW T2A, model camper Westfalia fabricat în 1970. La exterior este vopsit cappuccino&cream iar interiorul este echipat cu mobilier Westfalia SO60. Cutia a fost convertită pe o motorizare diesel 1.6TD iar ca accesorii suplimentare are portbagaj original. Povestea ei o găsiţi aici.
Unique
VW Beetle 1300 din anul 1965 de culoare roșu sânge, cu interior custom, scaune grena cu alb, volan alb, poliță originală Kamei, radio replică vintage, rotițe cu bandouri albe și cele mai mari capace cromate care se pot pune pe o broască. Adriana zice despre ea că “e cea mai frumoasă, unică!!!”. Unique, carevasăzică!
MRRRRR
VW 1303 din anul 1974 de culoare roşie, cu interior roşu cu negru, faruri rotunde cu pleoape, jante cromate cu cauciucuri cu bandouri albe. Loți spune că atunci când conduce broscuța parcă îi toarce motorul, ca o pisică. Mrrrr!
MRR Karmann
VW Karmann Ghia din anul 1971, de culoare maro turbat cu interior custom made din piele ecologică cafea cu lapte/maro. Noi îi spunem că și-a luat “aspirator de gagici”, dar Loți susține că nu s-a decis încă asupra unui nume :))
Câinele
VW Typ 3 Variant din 1969 de culoare verde cu interior negru și motorizare 1600 aircooled. Atunci când l-a cumpărat, Bogdan se gândea că această mașina va ajunge donatoare de organe pentru un alt typ 3 pe care îl avea. Și-a reconsiderat repede opinia iar Câinele a devenit mașina de drum lung de la volanul căreia a văzut mare parte din Europa. Dacă încă nu ați înţeles încă de unde îi vine numele, gândiți-vă un pic: cine este cel mai bun și credincios prieten al omului?!?
Muca şi Anton
Muca – VW Beetle 1200 din 1974, portocalie cu interior custom din piele ecologica de culoare bej. Prima maşină din familie a primit numele de alint a bunicii lui Ciprian. Un omagiu adus “mămucii” care nu se supăra atunci când nepoţelul ei dormea cu poza unei broscuţe sub pernă.
Anton – VW Beetle 1300 din 1976 de culoare pearlwhite şi interior original de culoare maro Pigalle. A doua broscuţă din familie se află acum în proces de conservare în vederea restaurării. Alexandra spune că broscuța a primit numele de familie al părinților săi.
Perlutza
VW Beetle 1300 din 1966, de culoare pearlwhite, interior original roşu Pigalle şi motor original 1300. Ca dotări suplimentare are bare duble, faruri ovale cu pleoape, geamuri pop-outs, radio Blaupunkt, policioară custom made by Mircea. Perlutza a primit numele de la soţia celui de-al treilea proprietar al maşinii iar povestea ei o puteţi citi aici.
Bruasca
VW Beetle 1302, din august 1970, de culoare roşu cu interior negru din piele ecologică. Are motor de 1.6 şi jante originale. Aşa, ca o Bruască, cum ar zice Sile.
Splituletzul
VW 1200, model: 11C deluxe sedan, LHD, fabricat în 27 iunie 1952, cea mai veche broscuţă funcţională înmatriculată în România. Culoarea maşinii este L90 Sandfarbe iar interiorul autentic streifenbraun 1952. Fikat a dotat maşina cu o mulţime de accesorii rare: antifurt volan Huf, antifurt schimbător viteze BKS, protecţii clanţe Perohaus, bloc semnalizare Perohaus, uşițe torpedou Perohaus, indicator benzina Dehne, geamuri laterale pop-outs marca Walter, embleme: Otto Glockler (dealerul iniţial al maşinii) & 100.000Km St. Christopher, portbagaj BeKoWa, poliţă sub bord Ra-bambus, pedala acceleraţie Kamei, radio replică Becker Monza. Splituletzul are o poveste frumoasă pe care o puteţi citi aici.
Parizerul
VW Bus T1, model: 231 VW Kombi, fabricat în 23 martie 1960. În prezent, Fikat lucrează la restaurarea busului şi conversia acestuia în autorulotă.
Copaia
Porsche 356 Speedster cabrio, replică din fibră de sticlă construită pe șasiu de Beetle 1300. Interior sport de culoare neagră, jante cromate tuning. Mașina a trecut printr-un amplu proces de customizare: caroseria a devenit wide-body în urma intervențiilor lui Mircea iar vopseaua roșie a fost înlocuită cu una care imită rugina. Totul după o idee creață marca Germin. Numele mașinii vine însă de la Mircea care s-a amuzat pe faptul că Germin și-a luat un 356 “de plastic”, care nu o să ruginească niciodată :))
Cha-Cha-Cha
VW T2B din 1979, de culoare galben, cu walk-through, geamuri triunghi, trapă, interior negru și motorizare 2000 type4. Când l-am văzut prima dată, i-am spus în glumă ca l-am găsit pe “yellow subMarin”. Charlie nu este de acord cu noi așa încât busul va trece printr-un proces de recondiționare totală în care vor fi folosite repere originale, trapa va redeveni funcțională iar mașina va reveni la culoarea originală cu care a ieșit din fabrică: olivegreen! Charlie&Irina deliberează încă asupra necesității camperizării interiorului, dar micuța Daria știe deja că pe sunetul motorului boxer se poate dansa în familie pe ritmuri de Cha-Cha-Cha! 🙂
Filiala Buzău a Volkswagen ClassicClub
Creatziea
VW Beetle 1300 din 1070 de culoare albă cu interior chestnut brown. Cu mânuțele lui de președinte de filială, Rică i-a montat pleoape la faruri, radio Blaupunkt, i-a dat motorul jos de câteva ori şi se ocupă de toate operaţiunile de întreţinere. Reparaţiile au început chiar în faţa casei fostului proprietar, ca să vadă omu’ că a dat broasca pe mâini bune. Numele de Creatziea a apărut după ce maşina a fost revopsită iar Rică era mândru de ea de parcă el ar fi fost neamţul care o crease :)) În fotografie, alături de Creatzie se regăsește Epurul, un Beetle roșu din 1970 care a făcut parte timp de un an dintre mașinile noastre. Neclar dacă actualul proprietar i-a păstrat numele, dar noi îi spunem și acum la fel.
’68-ul sau TL-ul Oanei
VW 1600 Typ3, din 1968 de culoare pearlwhite, cu interior original roșu Pigalle. Unul dintre cele mai bine conservate typ trei-uri din România a fost deținut de o fată de la care i-a rămas și numele. Posesor al unei impresionate flote de de typ3, Bogdan îşi identifică încă mașina după numele fostului proprietar. Sau îi zice mai pe scurt ’68-ul.
Zerotreiul
VW 1600 Type3, din 1971 de culoare crem, cu interior original crem. Primul typ trei din flota vicelui de la Buzău a fost alături de Creatziea piatra de temelie a filialei Buzău. Ca atare, Bogdan se referă şi acum la el ca maşina numărul zero.
Remata
VW 1300 din 1969 de culoare galbenă cu interior maro. Atunci când a găsit-o Awo, mașina se încadrase pe ceea ce putea să fie ultimul ei drum. Nu numai că a salvat-o de la REMAT, dar Awo i-a dat o nouă viață îndepărtând de pe ea toate elementele de tuning post-modernist și aducând-o aproape de original. O mașină daily-drive cu o poveste cu final fericit!
Fără nume, fără nume
Ei bine, da! Există şi proprietari de Volkswagen clasice care nu şi-au denumit în niciun fel maşina. Teoretic, nu ar fi trebuit să facă parte din acest articol, chit că grupa lor este menționată în studiul despre care vă spuneam la început. Dar cum am recunoscut din start că folosim acest pretext să ne lăudăm cu maşinile noastre, nu vedem nici un motiv să ne oprim aici, mai ales că următoarele exemplare sunt extrem de frumoase :))
Karmann Ghia la dublu
VW Karmann Ghia cabrio din 1968, de culoare roşu, cu bord negru şi scaune gri. Are motorizare 1.6 şi jante originale standard.
VW Karmann Ghia din 1971, de culoare portocaliu, cu bord negru şi scaune custom vişinu cu crem. Maşina are motor standard de 1.6, tobe sport şi jante Lemertz. Răzvan recunoaşte că este cumpărător compulsiv al acestui model. Oricând îi poate face cu ochiul un alt Karmann Ghia aşa că nu le dă nume celor pe care le are deja. E printre puţinii proprietari de karmann care nu se supără dacă îl întrebi cu “cât îl dă?” pentru că ştie că aşa poate ajunge mai uşor la următorul Karmann Ghia. :))
LLE
VW T3 Multivan Limited Last Edition 1.6 TD (0858 din 2500 de exemplare), fabricat în 1992, de culoare roşu cu interior de pluş de culoare gri. Datele tehnice: motor în 4 cilindri, cilindree: 1.588 cm3, putere: 70 cp la 4500 rot/min, transmisie manuală 5 viteze, tracţiune spate, viteza maximă: 150 km/h şi un consum: 8 l/100 km. Cu aşa performanţe tehnice nu trebuie să ne mirăm că Maco participă cu acest bus de colecţie în fiecare an la întâlnirea dedicată de la Hanovra. Atunci când nu iese la aer, T3-ul poate fi admirat în showroom la Midocar Vitan.Broasca lui Maco
VW Beetle 1300, fabricat în 1969 de culoare Diamantblau cu interior negru şi scaune cu tetieră încorporată. Una dintre cele mai premiate maşini din România, broasca lui Maco are ca accesorii un radio Blaupunkt, policioară Kamei originală şi “suportul de pălărie” care acoperă porbagajul spate, evident, tot Kamei original. Dacă primul proprietar a avut grijă de ea atât cât a putut, Maco îşi răsfaţă broscuţa şi o ţine în showroom la Porsche Bucureşti Nord. KAF-ul iese la aer doar pentru plimbări lungi sau pentru a participa la vreo întâlnire unde primeşte invariabil premiul de “cea mai frumoasă” sau “cea mai originală” broscuţă.
Acum că ne-am lăudat cu ele, e rândul vostru să o faceți. Deci? Cum le cheamă pe mașinile voastre și cum s-au ales cu aceste nume?