-
Trusa de scule: cât de greu este să întreţii un VW clasic
12.05.2014 Beetle, Bus, Karmann Ghia, Trips
-
“Mi-aş lua şi eu o bijuterie d-asta, dar nu prea am timp să mă ocup de ea…” “Maşinile astea de colecţie necesită timp, atenţie şi nu prea ai parte de o călătorie fără să repari ceva la ele”
Două puncte de vedere similare exprimate de persoane din medii total diferite. Prima îi aparţine unui amic căruia îi plac maşinile clasice şi în special broscuţele. A doua unui colecţionar membru al unui club de vehicule istorice. L-am văzut propagând ideea că pentru a avea o maşină veche trebuie să ai bani grămadă şi să fii mecanic pasionat. Poziţia lui e oarecum de înţeles. Într-o societate de consum eşti considerat un pic excentric atunci când pozezi în colecţionar a cărui maşină creşte în valoare mai ceva ca Făt Frumos. Şi atunci de ce nu ai plusa cu poveşti despre cât de greu de întreţinut este o maşină de colecţie? :))
Şi totuşi, lucrurile nu stau chiar așa. Cel puţin nu în cazul automobilelor clasice marca Volkswagen, unele dintre cele mai fiabile maşini vechi pe care le puteţi achiziţiona. A fi proprietarul unui beetle, karmann ghia, type 3 sau bus nu înseamnă că trebuie să ai cel puţin încă o maşină de piese de schimb sau că mai mult şurubăreşti decât te plimbi, nici că îţi vei petrece ore întregi pe net în căutarea unei piese rare. În niciun caz maşina nu te va lăsa în drum şi nu vei avea curaj să o scoţi decât până la o expoziţie locală, trasă la şufă sau, dacă vrei să te dai mare, cocoţată pe o platformă!
Au trecut niște ani de la perioada de începuturi a mișcării broscărești iar lucrurile au evoluat. Desigur şi acum întâlneşti pasionaţi de şurubăreală al căror hobby este să prelungească viaţa pieselor uzate, să bată ferodouri, să adapteze piese de Dacia şi Wartburg sau să facă cine ştie ce invenţie pentru a reduce la minimum consumul de carburant. Sunt un fel de minitehnicus iar maşinile lor sunt într-o continuă transformare.
Există însă şi o altă categorie, din ce în ce mai des întâlnită. Maşini care arată şi funcţionează impecabil, în care te sui, dai cheie şi te duci până acolo unde te taie capul. Sunt puse la adăpost în garaje şi nu ies la aer decât pentru plimbări de week-end sau drumuri lungi. Trec ITP-ul la RAR fără a provoca proprietarilor dureri de cap iar atunci când ies la aer întorc capetele trecătorilor şi smulg zâmbete de admiraţie. Consumul mediu este de 6%-8% în funcţie de motorizare și stilul de condus pentru beetle, karmann si type3 și 10%-12% pentru bus. Singura întreţinere periodică este reglajul frânelor sau schimbatul filtrului de bezină şi al uleiului de motor.
Vă întrebaţi cum este posibil aşa ceva? Simplu! Şi aici revenim la partea de început în care vorbeam despre fiabilitatea Volkswagen. Odată ce ai pus la punct un Volkswagen clasic este suficient să îl tratezi cu simţul răspunderii şi vei avea o maşină impecabilă pentru mulţi ani. Deoarece beetle a fost produs în milioane de exemplare iar derivatele au fost construite pe aceeaşi platformă a broscuţei este extrem de uşor să găseşti piese de schimb noi. E suficient să deschizi site-ul unui magazin de piese, să introduci anul şi modelul şi să îţi alegi brandul preferat. Pentru piese mai greu de găsit, există Dealerul, forumul sau furnizorul de NOS. Apoi există specialiştii: în mecanică, restaurări sau vopsitorie. Fiecare dintre specialişti are sursele lui internaţionale de piese şi e capabil să livreze un proiect la cheie şi cu garanţie!!!
Şi touşi ce ar trebui să conţină trusa de scule a broscarului? Dacă e să ne uităm în accesoriile din trusa de scule Hazet este suficient să ai câteva chei (10, 13, 15, 17, 21), o surubelniţă dreaptă şi alta în cruce, un patent, cheia de 36, cheie de bujii, un cleşte reglabil şi tubulara pentru roţi. Deşi sunt foate mici şansele să se rupă, ar fi utilă şi o curea de transmisie nouă. Tot la capitolul să “suflam şi în iaurt”, intră câteva piese de schimb uzuale pe care nu le găseşti în orice benzinărie (becuri, platină, filtru de benzină, bujii). Urmeazā categoria “paranoia maximă – mai bine le am bune decât să trebuiasca să le desfac să le curăţ” şi poate conţine piese de genul pompa de benzină sau carburator de schimb.
O fi greu de întreţinut o broscuţă? Chiar trebuie să fii mecanic amator pentru asta? Desigur că un manual de reparaţie te va face să înţelegi mai bine cum funcţionează maşina pe care o conduci. De cele mai multe ori însă va ramâne doar un accesoriu care dă bine să îl ai în maşină!
Drumuri bune, colegii!
Fotografii: Dan Blănaru